BKO Quintet: איחוד מוזיקלי ממאלי בדרך לישראל

האלבום החדש והיחיד למעשה של BKO Quintet עונה על השאלה שחובבי מוזיקה אפריקאית נשאלים לעיתים תכופות: מה יש במוזיקה של מאלי שמושך אליה קהל מעריצים כה גדול, שעוקב אחרי האמנים שלה באדיקות, ובחרדה רבה אחרי האירועים שהם נחלתה מאז ההפיכה הצבאית בשנת 2012? התשובה בקצרה היא האלבום הזה, ובאריכות: האופן המדויק שבו אמנים עכשוויים מפרשים באופן מודרני מוזיקה מסורתית, עתיקת שנים (כפי שראינו בפוסט קודם שפרסמנו על הקורה).

כששפת המנדינקה והמוזיקה המקומית-מסורתית נפגשות עם השפה האנגלית (בשיר שנבחר לאחד מנבחרי השנה של קולות מאפריקה):

"Bamako Today", כמו אלבומים והפקות תוצרת אפריקה רבים ואחרים אשר זוכים לפרסום במערב, הוא תוצר של מפגש בין מערב שהגיע למזרח. כמו Atri N'assouf מאזור אחר אך קרוב של מערב אפריקה, הלהקה והאלבום נוצרו בזכות שהותו של נגן כלי הקשה צרפתי בעיר במאקו. איימריק קרול הגיע למאלי כדי ללמוד את מלאכת התיפוף המקומית, ואיגד את חבורת המוזיקאים אשר ירכיבו את הקווינטט של במאקו.

כדאי להתעכב רגע על ההרכב המוזיקלי של קרול. מעטים המקרים שבהם נוצרת מוזיקה מערב-אפריקאית תוך שיתוף פעולה עם קבוצות אתניות שונות, והדבר נכון במיוחד למאלי, הידועה בשל שיתופי הפעולה הפנימיים הרבים בעולם המוזיקה המסורתית: טומאני דיאבטה ובנו, או שני נגני גריוט מאותה קבוצת המנדינקה – צאצאים ישירים של ממלכת מאלי המפוארת, ועוד. באחד המקרים המפורסמים שבהם התקיים שיתוף פעולה על-אתני במאלי, היו זיקוקים בשמים. זה קרה כשעלי פארקה טורה (בן קבוצת הסונגאי) פגש את טומאני דיאבטה מהמנדינקה, באלבום In The Heart Of Moon משנת 2005:

וגם באלבום Ali And Toumani משנת 2010:

BKO Quintet חוצה גם הוא את המחסומים האתניים של מאלי, ומנסה לחשוף את העושר והגיוון המוזיקלי בארצו. ההרכב כולל שתי קבוצות נגנים מסורתיים שלא נוהגות להיפגש: נגני הגריוט (Jeli) מקבוצת המנדינקה והציידים (Donso) מקבוצת הבמברה. מדובר למעשה בשני סגנונות מוזיקליים שונים, שהמוזיקה שלהם מתנגנת על כלי נגינה וכן סולמות שונים: המוזיקאים הבמבמרים מנגנים על כלי פריטה בעל שישה מיתרים בשם Donson’goni, ואילו אנשי הגריוט מנגנים על הקורה – כלי בעל 21 מיתרים.

יאיר השחר, אתנומוסיקולוג מהאוניברסיטה העברית אשר חוקר את המוזיקה המערב אפריקאית, מוסיף על ההבדלה בין השניים: "הגריוט והג'אלי עוברים בירושה מאב לבן, בעוד שאצל הדונסו אתה יכול להפוך להיות חלק מהקבוצה או לנגן את המוזיקה גם לא באת ממסורת של ציידים". לטענת השחר נראה שעם היווסדותה של מאלי בשנת 1960 מסורת הגריוט של הג'אלי היא זו ששלטה במדינה ובמוסדות התרבות, בדומה למדינות אחרות במערב אפריקה והמוזיקה הפופולרית בשטחן. עד שנות השמונים מסורות הציידים היו בשולי החברה, ואולם זמר דונסו אחד, שאביו היה צייד, פרץ לתודעה העולמית והכניס את תרבות הדונסו למרכז של מאלי. סליף קייטה הפך לאחד האמנים האפריקאים המוכרים ביותר בעולם:

וגם אומו סנגרה, "ציפור השיר של מאלי", ששייכת לזרם הווסולו שמאפיין בעיקר שירת נשים, אולם אליו היא מוסיפה מסורת דונסו שפורצת את המגדר של מסורת זו. האתוס המוזיקלי של הדונסו, דמות הצייד הגיבור שחודר למוזיקה של מאלי, התחלף בנשות דונסו שמדברות גם הן על גבורה ונשענות על אתוס הציידים:

פערי התרבות והמקומות השונים של שתי הקבוצות ניכרים בחברי הלהקה. Fassara Sacko בא ממסורת הגריוט בעוד Nfaly Diakité הוא מציידי הדונסו הכפריים. האחד מנגן באלבום על כלים אלקטרוניים שמאפיינים את העיר, בעוד האחר נוטה למוזיקה המסורתית והאקוסטית. ל- Sacko יש קול מחוספס והוא גם מתפרנס משירה במועדונים בבמאקו, Diakité שר באופן עדין יותר וגם נדרש להופיע בטקסים המסורתיים של הציידים.

אבל למרות ההבדלים, השניים מהווים חלק מהפסיפס המגוון של המוזיקה המאליאנית, מוזיקה מאחדת בעלת חשיבות שקרובה ללבם של אלה האוהבים את המוזיקה של מאלי, כמו כותב שורות אלה. בימים בהם מאלי נחצית לשניים, הצפון נכבש על ידי מליציות אלימות, ויש ניסיונות רבים לפלג את החברה המקומית ולהציגה כשרויה במלחמת אזרחים. BKO Quintet שולחת מסר מחבק שחוצה גבולות אתניים, פוליטיים וגיאוגרפיים במאלי: בין שאתם יושבי העיר או הכפר, בין שמבני הבמברה ובין שהמנדינקה, אפשר לעבוד ביחד וליצור שיתופי פעולה שיפארו את שמה של מאלי בעולם.

BKO Quintet תקיים שתי הופעות במרכז האמנויות עלמא שבזכרון יעקב, ב-4 וכן ב-5 בפברואר (לאירוע בפייסבוק, כרטיסים ניתן לרכוש כאן). לכבוד ההופעה המבורכת של ההרכב המאליאני "קולות מאפריקה" שמחה להציג את אלבום הבכורה של BKO Quintet במלואו:

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s