קולות מאפריקה: Simo Lagnawi ומוזיקת גנאווה

אופיר בלום

השנה המוזיקלית שלי

אומנם אנחנו רק בספטמבר, אבל כבר עכשיו אני מתחיל להכין לעצמי רשימה בקטנה בראש של אמנים שעשו לי את השנה. (ספוילר: Mbongwana Star עליהם כבר כתבתי הם הפייבוריט שלי ב2105). כחלק מגיבוש אותה רשימה שמתי לב לכמה דברים משותפים לאמנים שממש אהבתי לשמוע השנה.

1. ובכן, הם לא תמיד הוציאו משהו השנה – נורה מינט סימאלי, לדוגמא, עליה כתבנו לפני מספר שבועות, הייתה השנה מקור לחרישה מאסיבית בשבילי. עם זאת, את האלבום שלה היא הוציאה ב2014.
2. הם מאוד, מאוד מחוברים לתרבות מהם הגיעו – גם כאן, נורה היא דוגמה מעולה לכך, וגם מרים חסן. אבל כמו שנראה עוד רגע, היא לא הדוגמה היחידה.

3. הם מגיעים מאותו אזור באפריקה – מי שמכיר אותי יודע שלמוזיקה שמגיעה וממערב אפריקה יש השפעה הולכת וגוברת עלי בשנים האחרונות. אני פחות או יותר אוהב כל דבר שיוצא מסנגל, מאלי, גינאה ומדינות אחרות באותו אזור.אני עדיין לא יכול להיות לשם את האצבע על מה בדיוק מושך אותי דווקא לאזורים הספציפים האלה (זה כנראה יהיה חומר לרשימה משל עצמה). משהו במקצב, משהו בסיפור, בכלים שבהם משתמשים שם, פשוט מהפנט אותי.

4. יש במוזיקה שלהם אנרגיה מטריפה, מתפרצת ואפילו מתחרעת. כזאת שקשה להישאר אליה אדישים ושזורמים איתה מיד. קחו את Bassekou Kouyate ו-Nagoni Ba לדוגמא. אני מבטיח לכתוב עליהם באריכות עד סוף השנה אבל לעת עתה רק אגיד שבאסקו באמת משתולל על הגיטרה באלבום האחרון שלהם, בפראות שאין כמוה.

אני וסימו

סימו לאגנאווי  (Simo Lagnawi) הוא דוגמה טובה לכל ארבעת האלמנטים האלה. הוא מגיע ממרוקו אבל מוצאו המערב האפריקאי זועק מכל חלק במוזיקה שלו.  "Gnawa London", אלבום הבכורה שלו יצא ב2013 ופתח להרבה אנשים בבריטניה ובמעגל מוזיקת העולם את העיניים. והעיניים האלה נפתחו כי הוא וירטואוז שאוהב להתפוצץ על כלי מיתר בשם גואמברי (Guembri), והוא וירטואוז בהופעות.

דוגמא לניגון על הגאומברי:

על אף שאלבום הבכורה של לאגנאווי יצא כאמור ב2013 האלבום השני שלו משנת 2014 – "The Gnawa Berber" תפס אותי וטומן בשמו את כל מה שאתם צריכים לדעת על המולטי-טאלנט הזה. "אנשים מגנאווה" הוא כינוי לאנשים ממוצא מערב אפריקאי אשר הגיע למרוקו כעבדים ושמוצאם הוא אינדיקציה לאימפריה הגינאית שהייתה בין המאה הרביעית למאה ה-13 לספירה ושמקורה במאלי ומאוריטניה. כיום התרבות הגנוואית התערבבה עם הסופית עד שקשה להבדיל בין השניים. אבל תהיו בטוחים שהמוזיקה של סימו באה לעמוד על ההבדל הזה.

אחד הדברים המשותפים לסופי ולגנאווה שגרם לתרבויות האלה להיות כל כך דומות הוא הגישה למוזיקה. היסטורית, מוזיקאים גנוואים נחשבו למרפאים. בתרבות המרוקאית ממנה מגיע סימו מוזיקאים לנגווים ידעו באמצות "כישוף" לרפא מכאובים, עקיצות עקרבים וכו'.

בכלל, המוזיקה הגנאווית היא דבר מדהים במהות שלה (לא לחינם מדובר על סגנון מוזיקלי כל כך עתיק שהצליח להישאר פופלארי ביותר במרוקו). בעת העתיקה מופעי מוזיקה כאלה בדרך כלל היו נקראים לילה (Lila) והם היו מופע שלם של שירה, תפילה, ריפוי פיזי ומנטלי, ריקוד אקרובטי,מנגינה והקרבת קורבנות שנמשך כל הלילה. כיום, מן הסתם, הריטואל השלם הזה הרבה פחות נפוץ משהיה בעבר. עם זאת, הוא עדיין קיים כחלק מלא מעט תפילות.

הייחוס הרפואי-מיסטי שמייחסים למוזיקאים לנגווים לא מגיע בלי שום סיבה. מדובר במוזיקה עם אלמנטים מאוד מיסטיים והיפנוטים. הליריקה בדרך כלל קצרה מאוד וכוללת רק מספר משפטים שחוזרים על עצמם שוב ושוב בצ'אנט ריטאולי, במטרה שהשיר יהיה ארוך ככל שניתן (היסטורית השירים היו יכולים להגיע גם לזמן של כמה שעות!). כל משפט הוא תפילה קטנטנה שמתחברת לזאת שאחריה ויוצרת מקשה אחת של יצירה דתית במובן מסוים.

דוגמא למופע Lila מודרני של אנשי הגנאווה:

הליריקה עצמה היא לא הדבר היחיד שחוזר על עצמו בצורה ריטואלית, כלי המוזיקה הייחודיים מצטרפים גם הם ויוצרים אפקט טאנס מהפנט. הקראקאב (qraqab או karekbs), מעין קסטנייטות ברזל שמאוד נפוצות במוזיקה של מערב אפריקה, נותנות את מירב הקצב כאן והמהוות, מבחינתי, את הכוח החזק ביותר מאחורי הרגשת הטראנס שבמוזיקה הגנוואית ובמוזיקה מערב-אפריקאית בכלל. יש משהו במקצב הקצר והרפטטיבי שפשוט מדביק אותך למנגינה וגורם לי להרגיש שאני שומע עכשיו משהו חשוב, משהו שמצריך ריכוז ומשהו שמגיע לו שיתרכזו בו. אם אתם רוצים דוגמה נפלאה מאלבומו האחרון של לאגנאווי אני ממליץ על "Sma".

אבל עם כל הכבוד לקראקאב, שגם במוזיקה של סימו לאגנאווי תופס מקום נרחב, הכלי שמאפיין עוד יותר מוזיקאים ממוצא גנאווי ומכאן את לנגאווי הוא הגואמברי, שאפשר להסתכל עליו כאל אב קדמון מאוד של הבנג'ו. צורת הניגון על הגומבארי המקובלת על הגנוואים נקראית בתרגום חופשי "הורדת אגודל מחוספסת ומהירה". המשמעות היא שבכדי לנגן כגנאווי אמיתי על הגומברי עליך לא ליצור אקורדים ע"י נגינה על חלק מהמיתרים שבגומברי, אלא למצוא תבנית שעליה אתה מנגן שוב ושוב ברפטטיביות עם האגודל שלך. גם כאן, הכל כדי לתרום לתחושת הטראנס ההיפנוטית שאליה מכוונת המוזיקה. הדוגמא הטובה ביותר לסגנון באלבום האחרון של לגנאווי הוא השיר שסוגר את האלבום,  Sahara Wiya.

מאסטרים של המוזיקה הלנגאווית נקראים מאעלם (Maâlem) וסימו הוא, כמו שכבר הבנתם, מאסטר ושגריר של המוזיקה הזאת במלוא מובן המילה. צריך להבין את המשמעות של הדברים עד הסוף – בכדי להיות מאעלם של מוזיקה לנגאווית לא מספיק שתהיה מוכשר על הגומברי. אתה צריך גם לדעת את הריקודים התואמים, להיות מחובר עד לשד עצמותך בתרבות שממנה המוזיקה הזאת מגיעה ולשיר עליה בהתאם. זה קצת מזכיר את מסורת הGriot של מערב אפריקה, ונראה שלכל אזור ביבשת יש את הגריוט שלו. מסורת הגריוט המקומית של נגאווי זורמת בעורקים שלו,  וזה מה שגרם לעין העולם להיתפס עליו.

הייחוד במוזיקה של לגנאווי הוא בדיוק אותו שילוב בין צ'אנטים מהפנטים מצד אחד ונגינה רפטטיבית מצד שני, בין הטירוף לרגיעה. שירים כמו  "Adasoyo"  ו-"Sandika" הם דוגמה מעולה לשילוב בין השניים. שילוב נוסף שמהווה נדבך חשוב במוזיקה של לנגאווי הוא נושאי השירים. למרות שיש חיבור דתי מאוד חזק במוזיקה הגנאווית, תפילות הם לא הדבר היחיד עליהם שר סימו. השירים הם שילובים של תפילות עם סיפורים על מסע, מאבק וניכור. לנגאווי הוא כאמור מרוקאי אך היגר לבריטניה ב2008, והשירים שלו מדברים גם על הקשיים שבלהיות מהגר וקושי המסע שאתה עובר. אפשר להגיד, אם כך, שלאגנאווי מנסה (ומצליח) ליצור חיבור בין התרבות שמקורה באותם אנשים שהיו צריכים לעבור מסע דרך רבע יבשת ממערב אפריקה למרוקו לפני יותר מאלף שנה ובין המסע האישי שלו. והניסיון החיבור הזה, שאני מתוודע עליו יותר ויותר בשנה האחרונה, הוא מה שמושך אותי במוזיקה שלו ושל מוזיקאים רבים כמותו בשנה האחרונה.

קולות מאפריקה שמחה להגיש חצי שעה עם מיטב השירים של סימו לנגאווי. גרובי ומרקיד מאוד, אנחנו מזהירים:

[mixcloud https://www.mixcloud.com/adamvic/kolot-me-africa-simo-lagnawi]
מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s