קולות מאפריקה: חביב קואטה בישראל

חביב קואטה הוא שם דבר במוזיקה האפריקאית ובפרט זו של מאלי. הוא התפרסם ברחבי העולם בדרך המיוחדת והייחודית לו: בעוד מוזיקאים כמו אומו סנגרה מנגנים ושרים את המוזיקה המאפיינת רק את הקבוצה האתנית שלהם, חביב פיתח סגנון מוזיקלי ששואב השראה מהמערב ומאפריקה, מהמסורת הזו וגם מאחרות, באופן שמקשה לאפיין אותו תחת מסורת מוזיקלית מסוימת. בשבועות האחרונים הקשבתי מספר רב של פעמים ליצירת המופת ושמה "Afriki", אלבום עשיר ונפלא בו חביב מפזז בין רגאיי, שירים בהם בולטים כלי נגינה מערב אפריקאיים כמו באלופון ונגוני, לבין שירי בלוז אקוסטיים. כמו בלא מעט מקרים במוזיקה המערב אפריקאית, הוא מפזז בהצלחה בין מערב למזרח, אולם יודע את הגבול והמינונים הנכונים של ניחוחות מערביים כדי לשמור על ההוויה האפריקאית בשירים, באופן בו גם המפוחית שמזכירה שנסונים צרפתיים (ונוכחת בכמה מהשירים באלבום) נשמעת אפריקאית להפליא. חביב קואטה יגיע בחודש הבא (24-25.2) לשתי הופעות במלון "אלמא" בזכרון יעקב, ומלבד ההתרגשות הגדולה זוהי הזדמנות להכיר ולהקשיב לאמן מיוחד שהצליח להתפרסם ברחבי העולם בדרך המיוחדת לו. 

השיר Africa מתוך האלבום Afriki משנת 2007 – לא אכביד במילים:

ועוד טעימות מהאלבום:

10409252_824865524241143_8369154746984207669_n

קואטה נולד בשנת 1958 בעיר Thiès שבסנגל, העיר שלישית בגודלה במדינה, ולאחר שרכש הכשרה מוזיקלית פורמלית במאלי הקים בשנת 1988 את "Bamada", להקה הכוללת חברי ילדות של קואטה אשר תלווה אותו בכל ששת אלבומי הסטודיו שהוציא עד כה. במאדה, אגב, הוא הכינוי שניתן לתושביה של במקו בירת מאלי ובתרגום חופשי הם מכונים "בלוע התנין". האלבום הראשון  (Muso Ko" (1995" התקבל באהבה גדולה באירופה, נכנס לרשימת האלבומים הנמכרים ביותר ביבשת, ומאז קואטה לא מפסיק להסתובב ולהופיע ברחבי בעולם. האלבום השני, (Ma Ya" (1998" (שיצא תחת הלייבל המפורסם Putumayo World Music כשנה מאוחר יותר) זכה להצלחה גדולה אף יותר כאשר שהה בראש טבלת האלבומים הנמכרים ביותר של מוזיקת העולם באירופה במשך כשלושה חודשים.

האלבום שיצא לאחר מכן, (Baro" (2001", מכיל ביצוע בסגנון אפרו-קובני לשיר "Cigarette Abana" אשר פרסם את קואטה. הגרסה המקורית מתוך קליפ ששודר בתכנית המוזיקה החשובה בטלוויזיה של מאלי, "Top Etoiles", המארחת מדי פרק זמרים ונגנים:


הביצוע המחודש:

באלבומו האחרון Soô ("בית", 2014) משתף קואטה פעולה עם שניים מהשמות הגדולים של המוזיקה במאלי, בסקו קויאטה וטומני דיאבטה, ובפעם הראשונה גם ללא להקת Bamada אשר ליוותה אותו עד כה. לאחר שנסע והופיע ברחבי העולם, השירים באלבום עוסקים בשיבה הביתה ובחברים וקרובי המשפחה שמקיפים אותו במאלי. האלבום הזה, כמו הקודמים לו, זכה להצלחה רבה ברחבי העולם אולם הוא מוקדש ועוסק בתושבי המדינה. השיר הראשון Dêmê מדגיש את החשיבות של סיוע הדדי בקהילה, ובשיר Khafole מזהיר קויאטה את הצעירים מביצוע מילה בגיל מוקדם: לאחר שאם איבדה את בנה, היא טוענת בשיר שהGriot הזהיר אותה שילדה צעיר מדי עבור מילה כבר בגיל הזה, אולם המילה מתבצעת בכל זאת.

בשיר Téréré מתארחים נגן הקורה המפורסם טומאני דיאבטה ונגן הנגוני בסקו קויאטה (לקטע המלא אפשר להאזין כאן)

Habib Koite

Habib Koite

באנינג ארייה (Banning Erye) הוא דמות מוכרת בעולם המוזיקה האפריקאית במערב. הוא אחראי על תחנת הרדיו הנפלאה Afropop Worldwide וכן כותב באופן קבוע על מוזיקה אפריקאית לעיתונים בארצות הברית. את הספר (In Griot Time: An American Guitarist in Mali" (2000" הוא פרסם לאחר מסע מוזיקלי שערך במאלי, בו התגורר בביתו של Djalimady Tounkara – אחד מהנגנים של הלהקה המליאנית המפורסמת Rail Band. ללהקה הזו שורשים פוליטיים ומוזיקליים אשר הפכו אותה לאחת מאבות הבניין של המוזיקה במדינה: היא הוקמה במימון ממשלתי בשנות השבעים כאשר סליף קייטה הנודע היה הסולן הראשון שלה. צוות הלהקה, שהיה מקושר לכל המי-והמה של המוזיקה במאלי, אפשר לארייה מפגשים עם זמרים ונגנים שכל חובב מוזיקה מליאנית היה רק חולם עליהם. אחד מהמפגשים היה עם חביב קואטה:

"הברים של במקו סיפקו מספר סיפורי הצלחה. המרשים מכולם חייב להיות זה של הזמר/גיטריסט/סולן האקלקטי חביב קואטה. חיפשתי את חביב כבר בשנת 1993 [..] מאוחר יותר שמעתי את חביב, עם הלהקה שלו Bamadan, ומיד הבנתי שהם מייצגים סדר אחר של כישרון מוזיקלי וחזון. בחור מוצק, נאה, עם ראסטות קצרות, חביב פרט על גיטרה עם מיתרי ניילון בה הוא ניגן בדרך הייחודית לו, באופן שמזכיר את הגיטרות של Griot או את המלודיות הפנטטוניות של הנבל במסורת המוזיקלית של ציידים [במסורת הGriot צאצאים של ציידים מנגנים על Donso Ngoni/Hunter's Harp, כלי מיתר בעל שישה מיתרים], אבל לעולם לא באופן המסורתי כפי שנהוג. חביב למד ג'אז, הלחנה מוזיקלית, וכן למד לנגן על גיטרה קלאסית במכון הלאומי לאומנויות שבבמקו. הוא שאב השראה מפינק פלויד ומTen Years After [להקת רוק-בלוז פופולרית בבריטניה משנות השישים המאוחרות ושנות השבעים המוקדמות] לצד סגנון הפופ הבינלאומי והמצוחצח של סליף קייטה והמוזיקה השורשית של מאלי לכל גווניה. חביב האזין לכולם, ופיתח סגנון של גיטרה הייחודי לו, אשר הבדיל אותו מכל שאר הגיטריסטים הגאונים של מאלי. הוא שר בסגנון עדין כמו של משי ששואב השראה מזמרי מוזיקת הסול האמריקאית וממסורת הJeli [במסורת הGriot הג'אלי עוסק במוזיקה, כנגן או כזמר].

"אני לא רוצה להיות מזוהה באופן בולט עם תרבות אתנית כלשהי", אמר לי חביב כאשר ראיינתי אותו. הוא סיפר לי שהוא נולד למשפחת Griot במערב מאלי, ליד הגבול עם סנגל. אולם הוריו הרחיקו אותו מהמוזיקה, וכיוונו אותו לקריירה בתחום העסקים, המשפט, או פוליטיקה. כאשר קרא עליהם תיגר והחל להתעניין במוזיקה, הוא עשה זאת באופן מודרני אשר לא משעבד את המוזיקה למסורת מסוימת. "אצלנו לכל קבוצה אתנית יש את המוזיקה שלה", חביב אמר לי, "והיא צריכה להתעלם מסגנונות מוזיקה אחרים. זה הכל. להתעסק במוזיקה של הקבוצה שלהם, ולהתעלם מהמוזיקה של האחרים. אלה שמנגנים את על הבאלופון [כלי הקשה מערב-אפריקאי] בסגנון של הManding [קבוצת שפות ממערב אפריקה באזור ניג'ר וקונגו של היום] רואים בנגני הבאלופון מקבוצת הSenufo כיצורי פרא. [..] בכל מה שקשור אלי, הלכתי לבית ספר למוזיקה. הייתי סקרן לגבי סגנונות מוזיקליים שונים. כל זה הביא אותי לכך שהיום אני מסוגל לנגן את כלל הסגנונות האתניים שמאפיינים את מאלי בסגנון האישי שלי.

בשנת 1993 חביב הקליט את השיר "Cigarette Abana" והפך במהרה לזמר של להיט אחד. השיר הקנה לו את הפרס הראשון בתחרות של  Radio France International – "African Discoveries", תחרות מוזיקלית שאפשרה לזוכה להקליט בפריז. ההקלטה של השיר בצרפת פרסמה אותו במאלי, עד שכאשר נהג להחנות את האופנוע שלו ברחובות במקו ילדים היו סובבים אותו ושרים את הפזמון הקליט של השיר שלו: "No More Cigarette! No More Cigarette! Abana!".

לקראת ההופעה המרגשת, קולות מאפריקה מגישים לכם מיקסטייפ בן 44 דקות עם מיטב השירים של קואטה:

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “קולות מאפריקה: חביב קואטה בישראל

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s