מג'יק סיסטם: ברוכים הבאים לגן העדן המוזיקלי שלי

הבלוג לא היה פעיל בחודשים האחרונים, אחרי שהבטחתי לעצמי שהפוסט הבא יעסוק במג'יק סיסטם. עם פרסום הפוסט המיוחל אני מבין למה הייתי צריך לקחת הפסקה מהכתיבה על מוזיקה אפריקאית: אני מתייחס בחרדת קודש ללהקה בה עוסק הפוסט. היא הכניסה אותי עמוק לנבכי הזוגלו ה"קופה-דה-קאלה" ובכלל למוזיקה המדהימה שקיימת בחוף השנהב, ואני מאמין בכל ליבי שהמוזיקה שלהם היא הדבר הכי מרקיד שתשמעו. איך לספר לכם עליה? איזה שירים אני אשים לכם, הרי להיטים יש למכביר? איך אוכל לגרום לאנשים להקשיב למוזיקה המדהימה שיש ללהקה הזאת להציע?

החלטתי להמעיט בכתיבה ולהרבות במוזיקה עצמה של ארבעת חברי הלהקה: סליף "אסלפו" טראורה, נרכיס "גודה" סדואה, אטיין "טינו" בונה בי, ו-אדמה "מאנדג'ה" פאני. זוגלו, ז'אנר מוזיקלי נפוץ בחוף השנהב, דומה במקצב שלו לקופה דה קאלה שנוכח בכל מערב אפריקה. במקור, זוגלו התפתח בשנות השמונים ועד לעצם היום הזה הוא מקושר לתנועות מחאה של ארגוני הסטודנטים במדינה נגד השלטון. כפי שמיד תיווכחו לדעת, הקצב והשימוש בכלי הקשה הם שניים מהמאפיינים הבולטים ביותר של מוזיקת הזוגלו – ביחד עם שירה הרמונית שאופיינית ליבשת אפריקה.

מג'יק סיסטם וזוגלו זה כמו דגים ופופו:

זוגלו היא האחות הקטנה של מוזיקת הקופה דה קאלה, בעלת סממנים של מחאה, ובתוך כל ההרמוניה של מג'יק סיסטם מסתתרים לעיתים גם מסרים ביקורתיים. כלהקה שתפקידה להזיז את הישבן שלכם, היא עושה שימוש בסלנג צרפתי והומור דרכו היא מעבירה לרחבי העולם הוויה אפריקאית. השיר האהוב עלי בעל נימה ביקורתית הוא Mamadou, שעוסק בבחור שהתחתן עם צרפתייה כדי להישאר באירופה, והיא מנצלת אותו ומתזזת אותו ממקום למקום:

J'ai pas mes papiers

La vie c'est molo molo

J'ai pas mes papiers

La vie c'est molo molo

אין לי מסמכי אשרה,

החיים עוברים לאט

אין לי מסמכי אשרה,

החיים עוברים לאט

Elle s'appelait Margaux

Je l'ai connu à Bordeaux

Moi je veux me marier

Pour avoir mes papiers

קוראים לה מרגו

הכרתי אותה בבורדו

אני רציתי להתחתן

כדי לקבל את מסמכי האשרה

Depuis que nous nous sommes mariés

Tout est mélangé

A cause des papiers

Elle va me fatiguer

מאז שהתחתנו

הכל התבלגן/התערבב

בגלל מסמכי האשרה

היא מעייפת אותי

Mamadou fait sortir le chien

Mamadou fait la vaisselle

Mamadou fait le marché

Au final c'est Mamadou qui fait tout quoi

מאמדו יוצא עם הכלב

מאמדו עושה את הכלים

מאמדו עושה את הקניות

לבסוף זה מאמדו שעושה הכל

האלבום השני שלהם (1er gaou" (1999" היה הביקורתי ביותר: השיר שנושא את שם האלבום דיבר על המאהב שסרב ללכת שבי אחרי החברה שלו שבעיקר דאגה למתנות שהוא מביא לה. הפדופיליה שנוכחת באזורים האורבניים של חוף השנהב, כמו הבירה אבידג'אן, מוזכרת בשירים כמו  "Complainte". המתיחות האתנית בין הקבוצות במדינה היא הנושא של השיר המעולה "Mi Wan Gno":

כלהקה שמעבירה הוויה אפריקאית, שווה להתעכב רגע על הריקודים של חמשת חברי הלהקה. כמו ההרמוניה בשירים שנשמעת כמו קול אחד, מג'יק סיסטם מתואמים גם בריקודים שלהם על במה בהופעות חיות. על במות באפריקה, צרפת ורחבי אירופה, ההצגה שהם נותנים בתיאום הכוריאוגרפי היא חלק בלתי נפרד מאותה הוויה:

מאז שהוקמה בשנת 1997, מג'יק סיסטם הקליטו 8 אלבומים. האחרון, (D'Abidjan à Paris (2012, הוא המורה נבוכים למי שרוצה לחוות את המוזיקה בפעם הראשונה. באוסף הלהיטים הזה, שכולל שני דיסקים, תוכלו למצוא את כל מה שהושמע במערכת שלי בשלוש השנים האחרונות.

כיום מג'יק סיסטם היא להקה בעלת מעמד משל עצמה בכל רחבי אפריקה וכן במדינות הדוברות צרפתית באירופה. בצרפת הדיסקים של הלהקה נחשבים לרבי מכר בז'אנר של מוזיקה אפריקאית, ומעל למיליון תקליטים של הלהקה כבר נמכרו ביבשת אפריקה. ההצלחה הגדולה ביותר שלהם באירופה הייתה עם השיר Premier Gaou, עד כדי כך שאנשים שכתבו על הלהקה טוענים שהם לא ראו הצלחה אפריקאית כזאת מאז "Yeke Yeke", הלהיט הגדול האמן הגינאי מורי קנטה.


מספיק עם הדיבורים. אם הגעתם עד לפה, עכשיו הגיע הזמן לצלול ולהקשיב לסט שהכנתי. תקשיבו, ושתפו את האהבה הזאת עם אחרים.

כתיבת תגובה

